top of page

#9 Jouw Ralph Lauren (maar dan meer)


Goedemiddag allemaal!

Ik wil jullie graag een verhaal vertellen dat ik van Lecrae, een geliefde artiest, heb gehoord.

Verhaal

“Het was in de zomer toen ik in een winkelcentrum liep. Ik had al wat spullen gekocht maar ik wilde ook graag nog een gewoon zomers shirt erbij. Je weet wel, zo’n shirt die jij nu ook aan hebt waarschijnlijk. Een shirt die niet opvalt en je overal bij kan dragen. Ik liep een winkel binnen en keek wat rond. Het was een normale winkel met gewone, leuke kleding. Achterin stond een rek met T-shirts. Effen shirts, precies zoals ik ze in mijn gedachte had. Ik vergeleek kleuren met elkaar en zocht de goede maat uit. Toen keek ik naar de prijs. Nee, dat kon niet waar zijn. Dat was vast een foutje. Het volgende shirt dan maar. Ik trok mijn wenkbrauwen op en stond even beduusd naar het prijskaartje te staren. Ik voelde aan de stof van het shirt. Dat leek normaal. En na een dubbelcheck stond er ook echt geen print op het shirt. Maar toen zag ik het! Een rek met afgeprijsde T-shirts. Daar moest vast iets bij hangen. Ik keek als eerste naar de prijs…

Vol verbazing liep ik naar een winkelmedewerker. ‘Hey gast,’ zei ik, ‘kan jij mij vertellen waarom dit shirt €240,- waard is?’ De man keek naar mij en toen naar het shirt en toen weer naar mij. ‘Is dit een betere kwaliteit misschien?’ vroeg ik. Hij schudde zijn hoofd. ‘Nee, gewoon katoen.’ ‘Maar wát maakt dit shirt dan €240 euro waard?’ ‘Nou,’ begon de man aarzelend, ‘dit is een echt merk! En hier aan de binnen kant staat de naam van de ontwerper: Ralph Lauren. Daarom is het zo duur.’”

Jouw ongekende waarde

Misschien snap je de link al wel. JIJ HEBT DE NAAM VAN JE ONTWERPER OP JE VOORHOOFD!! En daarom ben jij zo veel waard. “Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.” Vergeet nooit dat je als kind van God een ongekende waarde hebt. Een waarde die alleen in God bepaald is!

In het oude testament gaf God al de waarde aan zijn volk Israël met deze woorden: “Want u bent een volk dat aan de HEER, uw God, is gewijd. U bent door hem uitgekozen om, anders dan alle andere volken op aarde, zijn kostbaar bezit te zijn. Het is niet omdat u talrijker was dan andere volken dat Hij u lief kreeg en uitkoos – u was het kleinste van allemaal! Maar omdat Hij u liefhad en zich wilde houden aan wat Hij uw voorouders onder ede had beloofd.” En dankzij de doop klinkt deze boodschap nu ook voor ons: “Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus.” “Als God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn?”

Jouw waarde en de ander

Misschien heb je het gevoel dat deze blog het tegenovergestelde is van mijn vorige blog. Daar ging het namelijk over anderen hoger stellen dan jezelf. Maar dit is niet het tegenovergestelde! Je mag jouw waarde in Christus weten en geloven dat jij een parel bent. Maar dit betekent niet dat je mag gaan opscheppen. Voor mij houdt deze waarde dankzij Christus juist een heel dankbaar leven in. Een leven waarin je anderen ook zoveel waard vindt. Een leven waarin je anderen dus ook voor laat gaan. Dank God voor jouw waarde door anderen hoger te stellen. Net zoals de samenvatting van de wet: “Heb God lief met heel je hart en je naaste als jezelf.”

Jouw waarde onthouden

Vind je het nou moeilijk om dit te geloven? Schrijf een vers over jouw waarde in Christus op een briefje en plak het op je spiegel. Voor de vrouwen onder ons heb ik een aanrader voor op de spiegel: Spreuken 31: “Een krachtige vrouw is meer waard dan edelstenen.” Jij hebt de naam van de Allerhoogste Ontwerpen op je. "You’re worth more than gold." zingt Britt Nicole in één van haar nummers. (Luister dit nummer hier.)

Weet jij misschien nog meer Bijbelteksten waarin staat dat God jouw enorme waarde heeft bepaald? Laat ze hieronder achter zodat anderen daarmee bemoedigd kunnen worden. God vond het waard om voor jou te sterven. Besef dat. En weet dan ook dat God het waard is om voor te leven!

Gods zegen allemaal.

Lieve groeten,

Anne


bottom of page