top of page

#7 3 Bijbelstudie manieren


In mijn vorige blog heb ik jullie wat Bijbelstudie tips gegeven. En daarbij beloofde ik dat ik nog wat meer zou zeggen over de indeling van je stille tijd. Het gaat hier vooral om de verschillende volgordes die er zijn.

Het gaat om drie woorden: Grow, Soap en Probe. Deze letters staan voor een engels woord waardoor je de volgorde dus makkelijk kan onthouden.

1. GROW

GREET

Het eerste wat je hier doet is God groeten. Begin met een gebed, een lied of wat je ook maar wilt. Betrek Hem bij jouw stille tijd en vraag een zegen over het gedeelte dat je gaat lezen.

READ

Lees het gedeelte dat je gaat lezen. Weet je niet wat of hoe je moet lezen? Hier staan ook wat tips. Het beste is als je het gedeelte meerdere keren leest en bij jezelf nagaat wat je opvalt.

Observe

Denk na over wat jou opviel. Welk vers vindt je het mooiste? Wat kan je met dit gedeelte voor de (volgende) dag? WRITE

Schrijf het vers op in je stile-tijds-boekje. Schrijf jouw gedachtes erbij. Je kan ook vragen beantwoorden om de tekst te verwerken in je notitieboekje. Dit staan ook in mijn vorige blog. Schrijf ook je gebed in je boekje. Dit helpt je om jee te concentreren. Het schrijven van een gebed kan even wennen zijn omdat je gedachtes dan echt op papier staan. God weet gelukkig precies wat je denkt dus je mag het ook in je hoofd alleen bidden!

2. SOAP

SCRIPTURE

Schrijf jouw gelezen gedeelte of vers op in een stille-tijd-boekje. Als je het op schrijft wordt je ook bewuster van wat er staat omdat je dan over geen woord heen kunt lezen.

OBSERVATION

Beantwoord deze vragen: 'Wat zie ik in dit gedeelte?' 'Wat valt me op?' En eventueel: 'Wie spreekt hier?'

'Tegen wie wordt er gesproken?' 'Waar gebeurt het?' 'Waarom?' Je kunt natuurlijk ook andere vragen stellen, dat werd bij 'GROW' ook al genoemd. Je ziet hierbij wel dat het van belang is dat je enige kennis hebt van de cultuur in de Bijbel. Bij een Jongerenbijbel of Studiebijbel staat er veel informatie bij. De nieuwe vertaling Bijbel in Gewone Taal heeft ook al oude woorden verwisselt voor begrijpelijke woorden of heeft ze uitgelegd.

APPLICATION

Denk na over hoe je dit gedeelte kunt toepassen in jouw dagelijks leven. Kan het misschien iets beteekenen voor een situatie waar je nu in bent of verandert het jouw gedrag vandaag? Durf het heel praktisch te maken. Wat ook al kan helpen om een vers beter te onthouden is het op een briefje schrijven en op de koelkast hangen. Hier nog meer tips om een vers te onthouden!

PRAYER

Bid. Misschien kan je ook wel het gedeelte in je gebed betrekken. Zijn er mensen die behoefte hebben aan een blog over 'gebed'? Laat het me weten in een reactie hieronder of op Facebook of stuur een mail naar annelittlelight@hotmail.com .

3. PROBE

Deze methode van volgorde is voor ná het bijbellezen.

PRAY

Bid om een zegen over je stille tijd en kracht om het Bijbelgedeelte te gebruiken in de praktijk.

REPENT

Een Bijbelgedeelte maakt wel eens wat los bij jezelf. En soms zie je opeens iets in je leven dat je wilt veranderen. Of je herkent een zonde. Benoem dit voor jezelf en voor God. (1 Joh 1:9).

OBEY

Voor mij de moeilijkste van allemaal. Welke beslissingen maak ik? Wat moet er veranderen in mijn leven? God helemaal gehoorzamen. Dat is moeilijk, vooral voor christenen die verliefd zijn op de kerkbanken, maar helemaal de moeite waard!

BELIEVE

Wat vertelt dit gedeelte mij over God? Wat leer ik over Gods eigenschappen en wat Hij met mij voorheeft? In de hele Bijbel is het reddingsplan van God verwikkelt, zoek dat eens op. Soms is dat ook heel moeilijk te vinden. Zoek dan eens wat meer informatie op over het gedeelte. De gewoontes van toendertijd waren heel anders dan nu. Wil je er over doorpraten? Stuur dan een mail naar annelittlelight@hotmail.com . Ik antwoord sowieso!

EXPRESS

Prijs God om wie Hij is! En dank Hem voor alles wat Hij doet en jou heeft laten zien in dit gedeelte.

Deze manieren zijn geen vaste of perfecte manier. Het is een hulpmiddel om je Bijbelgedeelte te verwerken als je alleen of in een groep bent. Hier geldt ook dat het belangrijk is dat je een manier kiest die voor jou het beste werkt. En het gaat er niet om wat je presteert... het gaat om je geloof! :)

"Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus. Dankzij hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is, en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig. En dat niet alleen, we prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende, omdat we weten dat ellende tot volharding leidt, volharding tot betrouwbaarheid, en betrouwbaarheid tot hoop. Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is." (Rom 5:1-5)

Een fijne dag nog en Gods zegen!

Heb je zelf nog andere tips voor de dagelijkse Bijbelstudie? Laat ze hieronder achter, dan neem ik ze mee in een blog.

Groetjes,

Anne

bottom of page