top of page

#6 How To: zelf de Bijbel bestuderen! (lijstje)

Elke Schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust." 2 Tim 3:16

Regelmatig horen christenen dat ze veel aandacht moeten besteden aan hun dagelijkse Bijbelstudie. En regelmatig hoor ik dat vrienden niet goed weten hoe ze hun dagelijkse Bijbelstudie moeten doen. Iets klopt hier niet. Als ik jou nu een banjo zou geven, zou je er dan een mooi muziekje op kunnen spelen? Waarschijnlijk niet. Geeft ook niet want je hebt het nooit geleerd. Na een paar keer oefenen en veel proberen, zou het waarschijnlijk al beter klinken. Dan zou je het ook steeds leuker gaan vinden. Zo ook met je dagelijkse Bijbelstudie. Het is begrijpelijk dat het vaak zo tegenvalt om vol te houden en echt wat te leren. Want hoe doe je dat nou eigenlijk?

In deze blog een paar tips en ideeën. Voor iedereen werkt het anders, dus probeer ze uit en ontdek wat voor jou het beste werkt!

Tips:

  1. Een Bijbel-notitieboekje maken. Schrijf hierin dingen die je opvallen, antwoorden op vragen (lees snel verder welke vragen), je gebed of een creatief kunstwerk van je lievelingsvers.

  2. Bidden. Je kan vóór het Bijbellezen bidden maar ook erna. Wat vind je fijner? Een zegen vragen of juist alles wat je hebt gelezen aan de troon van God leggen?

  3. Stel jezelf vragen! Bijvoorbeeld: - Wat zegt dit gedeelte over God? - Hoe kan ik met dit gedeelte God aanbidden op een diepere manier? - Verandert dit gedeelte mijn gedachtes over de Here Jezus? - Waar ben ik nu extra dankbaar voor? - Wat vind ik niet mooi in dit gedeelte? Waarom niet? - Kan ik de God uit dit gedeelte extra aanbidden vergeleken met andere Bijbelboeken? - Waartoe daagt dit hoofdstuk mij uit?

  4. Leg meerdere Bijbelvertalingen naast elkaar. Met meerdere Bijbelvertalingen zie je de verschillen en snap je moeilijke woorden ook sneller. Daarnaast kan het ook zijn dat je gewend raakt aan je eigen vertaling. Met een andere vertaling moet je toch beter opletten bij wat je leest en kom je tot nieuwe ontdekkingen.

  5. Markeer in je tekst. Als je makkelijk dingen onthoudt met kleuren is dit wel wat voor jou. Zo kan je bijvoorbeeld verzen over ‘troost’ geel maken, ‘bemoediging’ roze, wat Jezus zegt blauw en ‘aanbidding’ groen. Maar dit kan je natuurlijk helemaal zelf invullen! Gebruik je creativiteit!

  6. Leer de belangrijkste verzen uit je hoofd! Als je verzen uit je hoofd leert, denk je er eerder aan in het dagelijks leven. Wil je weten hoe dat het beste kan? Klik dan hier voor mijn derde post over Bijbelverzen uit je hoofd leren.

Ideeën:

  1. Stel jezelf deze drie vragen: - Wat staat er? - Wat wordt er bedoeld? - Wat betekent het voor mij? Dit is mijn persoonlijke favoriet. Je kan het bij alles toepassen. Als antwoord op de eerste vraag kan je alle feiten benoemen die in het gedeelte genoemd worden. Dit bijvoorbeeld in een schema of korte kernwoorden. De tweede vraag gaat al dieper. Waarom zou dit in de Bijbel staan? Wat valt hier te leren? De derde vraag gaat nog dieper. Dit wordt heel persoonlijk. Denk aan vandaag. Wat kan je morgen toepassen van wat je net geleerd hebt? Wat kan jij veranderen?

  2. Lees elke dag een catechismusvraag. Bij de catechismusvragen staan tekstverwijzingen. Je zou dit uit kunnen schrijven (in je bijbel-notitieboekje) of alle teksten gewoon opzoeken. Als je bepaalde verzen heel erg bij elkaar vindt passen, kan je het vers ook bij het andere vers in je bijbel schrijven zodat je het altijd bijdehand hebt. De catechismusvragen zijn erg verduidelijkend maar wel uit een andere tijd. Zo staan er bijvoorbeeld ook vragen over de Katholieke Kerk die niet echt heel relevant zijn. En sommige woorden kunnen ook wel moeilijk zijn. De Twittechismus kan daar dus bij helpen.

  3. Gebruik een Studiebijbel. Hierbij staan verwijsverzen, uitleg en soms ook andere vertalingen. Ook worden moeilijke woorden vaak uitgelegd. Voor mensen die die Statenvertaling gewend zijn kan de Bijbel met Uitleg ook heel fijn zijn. Als je niet weet wat voor vertaling je wilt, stuur me dan even een mailtje of een berichtje op Facebook. Ik wil je graag helpen!

  4. Zoek een schema of Bijbelsdagboek. Op internet zijn een heleboel schema’s te vinden. Zelfs op Pinterest zijn er roosters makkelijk te vinden. Achterin de Jongerenbijbel staat ook een rooster. Hier kan je ook afstrepen welke je gelezen hebt. Vaak gaat een rooster over een thema of een Bijbelboek. Bijbelsdagboeken kunnen ook erg helpen. Daar staat vaak ook een uitleg bij. Zoek eens in een christelijke boekenwinkel naar een dagboek dat bij jou past. Er zijn ook speciale dagboeken voor vrouwen of mannen. Of vraag eens aan de mensen om je heen welk dagboek zij lezen.

  5. Zoek een kernvers. Bedenk na elk gedeelte dat je gelezen hebt, welk vers het belangrijkst is. Markeer of onderstreep dit. Schrijf het vers in eigen woorden op en maak het ook praktisch. Wat ga jij met dit vers doen de volgende dag? Bij mij helpt het vaak om mijn Bijbel bij dat vers open te leggen. Als ik de volgende morgen op sta, zie ik de opengeslagen Bijbel en word ik herinnert aan het vers.

Probeer er een paar en kijk wat jij het prettigst vindt. Iedereen is anders en iedereen moet ook op een andere manier banjo leren spelen. Zo ook met Bijbelstudie. Ik hoop in ieder geval dat jullie met deze oefeningen verder kunnen!

Volgende week wil ik jullie drie bekende Bijbelstudie manieren uitleggen: SOAP, PROBE en GROW. Dit zijn praktische hulpjes. Dit is in deze blog te lezen. Hebben jullie misschien nog toevoegingen aan de lijst van vandaag? Of heb je misschien vragen over jouw persoonlijke stille tijd? Laat het me weten! Reageer hieronder of stuur een mail naar annelittlelight@hotmail.com .

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en veel zullen leren van Gods grootheid. Aan Hem alle eer!

Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ontwaak ik, dan nog ben ik bij u.Psalm 139:17+18

Groetjes en Gods zegen,

​Anne

bottom of page