top of page

#5 Wees meer dan een printer!


Een printer. Je kent het wel. Dat zwarte geval naast je computer die altijd netjes de taak uitvoert die hij van jou gekregen heeft. Verder staat hij op stand-by. Het enige teken van elektriciteit is het kleine lampje. Niks over te klagen want hij doet precies wat hij moet doen.

Dit voorbeeld gebruikte de dominee afgelopen zondag. Maar dit is NIET hoe een christen behoort te leven. Een christen staat áán en is actief. Als er alleen op zondag te zien is dat jij van Christus bent, is het tijd om van je stoel te springen!

Jij hebt een boodschap voor de wereld! Ja jij!! Dit verwacht je misschien niet. Want wie ben jij op zo’n grote wereld? Maar dankzij God heb jij een boodschap! “Mij is alle macht gegeven in de hemel en op aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.”

Wij als christenen moeten één zijn en samen het evangelie verkondigen en de liefde verspreiden. Wat houdt dit in? Niet dat wij morgenavond allemaal om 20:00 op de markt staan te preken. Eigenlijk houdt het veel meer in. Kijk naar jouw omgeving. Met wie ga je veel om? Welke mensen hebben invloed op jou? Wie luistert er vaak naar je? En kijk ook naar jezelf. Waar ben ik goed in? Wat vind ik leuk om te doen?

Zo was het voor mij tijd om een blog te schrijven. Door alle drukte op school was dit al weer wat weken geleden. Sorry! Maar ik besefte dat ik Gods boodschap dichter bij anderen kan brengen door een blog te schrijven. En het is tijd voor ons als christenen om op te staan. Wees actief. Besef wie je bent in God. Een vriendin zei ooit tegen mij: “Als je ergens binnenloopt moet je tegen jezelf zeggen dat je een kind van God bent.” En daar word je niet hoogmoedig van. Dan ga je juist de mensen om je heen anders zien en zoek je naar mogelijkheden om anderen te helpen of om Gods liefde uit te delen. “Wees niet op uzelf gericht, maar op anderen.”(1 Kor 10:24)

“Ik weet wat u doet, hoe u niet koud ben t en niet warm. Was u maar koud of warm. Maar nu u lauw ben in plaats van koud of warm, zal ik u uitspuwen.” Hier moeten wij voor oppassen. Wordt het evangelie niet allemaal normaal voor ons? We zijn gelukkig met ons leven en bang voor veranderingen. We blijven rustig onze opdracht doen en verder staan we op stand-by. Ook zijn er veel ongelukkige mensen. Zij zijn vaak ook bang voor veranderingen. Eén van mijn leraren zei: “Mensen veranderen niet. Hun omgeving wel. En daardoor ontwikkelen mensen.” Ontwikkeling, is dat waar we bang voor zijn?

Mensen willen graag succesvol zijn in geld, macht of iets anders. Maar je bent niet succesvol als je opgeeft. Dus wees meer bang voor opgeven dan voor ‘falen’. Wij hebben wat te zeggen. Als persoon maar ook als christen. Ga daarvoor. “Want eerst moet aan alle volken het goede nieuws worden verkondigd. Wanneer jullie worden weggevoerd om te worden uitgeleverd, maak je dan geen zorgen over wat je zult zeggen; zeg wat jullie op dat moment wordt ingegeven, want jullie zijn het niet die dan spreken maar het is de Heilige Geest.” “De volken van deze wereld jagen dingen als kleding en eten na, maar jullie Vader weet dat je ze nodig hebt. Zoek liever eerst het koninkrijk van God, en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden. Vrees niet, kleine kudde, want jullie Vader heeft jullie het koninkrijk willen schenken.”

God heeft jou een verhaal en een gave gegeven. Zwemles heb je niet gekregen om te verdrinken. Dus doe ook wat met jouw gave! En denk niet dat jij het niet kan want met God is alles mogelijk. Het hoeft niet op een grote schaal. Maar wees in ieder geval actief. Op jouw niveau, in jouw kringen.

Jaag je dromen na omdat het joúw dromen zijn. Druk op de aan-knop. Niet voor een beloning of een betere hemel. Maar omdat Gods liefde uitgedeeld mag worden!

“Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.”

Een fijne dag allemaal! Gods zegen. Be a light!!

Groetjes, Anne

bottom of page