top of page

#3 How To: Bijbelverzen onthouden


Moet dat dan? Nee. Maar het kan wel eens handig zijn! Als je een keer in een serieus gesprek bent met een collega. Of als je een kaart schrijft voor iemand. Het gebeurt ook wel eens dat er een tekst in je hoofd komt terwijl je bezig bent met je dagelijks werk.

Voor mij begon de Bijbel meer te leven toen ik teksten uit mijn hoofd ging leren. Maar als ik eerlijk ben, houd ik het niet altijd vol. En welke manier is nou eigenlijk het meest effectief?

In deze blog wil ik je wat tips en ideetjes geven. Ik heb ze niet allemaal van mezelf en heb ze ook nog niet allemaal uitgeprobeerd. Het is goed om een manier te kiezen die bij je past en waar je het meeste aan hebt. En onthoud: het is geen verplichting dus zorg ervoor dat het geen wet voor je wordt. Doe het omdat je het graag doet en omdat je het leuk vindt! :)

Tip 1:

read it 10 times & speak it 10 times & write it 2 times

Deze heb ik van John Piper geleerd. Probeer het rustig te lezen en tot je door te laten dringen. Daarna tien keer opzeggen. Probeer het halverwege uit je hoofd. En schrijf het daarna op een papiertje. Doe het desnoods de volgende dag nog een keer!

Tip 2:

Deel het vers in verschillende delen

en geef de delen bijvoorbeeld een eigen kleur.

Ik zal een voorbeeldje geven met Kolossenzen 3:12.

"Omdat

- God u heeft uitgekozen

- u Zijn heiligen bent

- Hij u liefheeft

moet u zich kleden in:

innig medeleven / goedheid / bescheidenheid / zachtmoedigheid / geduld."

Je zou de werkwoorden, plaatsen, namen of opdrachten in verschillende kleuren kunnen markeren.

Tip 3:

Ga er op een creatieve manier mee aan de slag.

Doe wat je leuk vindt! Denk bijvoorbeeld aan handlettering, schilderen, een collage of kaarten maken. Erg muzikale talenten zouden zelfs er een liedje van kunnen maken! Tekst op een melodie kun je trouwens altijd makkelijker onthouden!

Tip 4:

Schrijf het op sticky notes en plak het overal op.

Denk bijvoorbeeld aan je spiegel, je auto, de oven, computer, achterdeur of lichtschakelaar.

Tip 5:

2x tien dagen lang werkt beter dan 20 x op één dag.

Een goede manier zou zijn als je 2x per dag het vers opzegt zoals in Tip 1. En als je dit 10 dagen lang volhoudt, ken je het super goed. De vijfde dag zou je een tweede vers kunnen toevoegen zodat je twee verzen in vijftien dagen kent. Zo blijven ze elkaar ook overlappen en heb je dus altijd wat te leren. Dit werkt vooral goed voor mensen die een duwtje in de rug nodig hebben om te beginnen (like me).

Tip 6:

Doe het met anderen!

Bijvoorbeeld een vriendin of je ouders. Dit stimuleert ook om het vol te houden.

Tip 7:

Gebruik het.

Pas het vers toe in je gebed en denk er overdag over na. En als er een opdracht in staat... doe het dan ook!

"Uw regels wil ik overdenken,het oog op Uw paden gericht. Ik verheug mij in Uw wetten, Uw woord zal ik niet vergeten." Psalm 119:15+16

Groetjes, Anne

bottom of page